Üdvözöljük iskolánk weboldalán

Bar-angol-ó NTP-KNI-19-0019

  

 

 

 

Bar-ANGOL-ó pályázat

 

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma jóvoltából iskolánk sikeresen pályázatot nyújtott be 1 millió forint értékben Bar-angol-ó címmel. A pályázat két koordinátora Kissné Lesnyák Beáta és Kiss Csilla Erika tanárnők. Az angol nyelven zajló honismereti programunkba 15 fő tehetséges 6. a osztályos diákot vontunk be, akik eleve részt vesznek az angol nyelvi két tanítási nyelvű képzésünkben. Célunk olyan komplex program biztosítása, amely során jobban megismerik térségünk kulturális örökségeit, hagyományait, építészetét. A pályázat megvalósításához szükséges videókamera, mikroport és egyéb műszaki cikk kerül beszerzésre az erre biztosított keretösszegből.

A projekt részeként délutáni programok keretében angol nyelvű kisfilmet készítünk szülővárosunkról, Téglásról, valamint városunk építészeti remekéről, a Degenfeld kastélyról. Térségünk megismerése céljából megyeszékhelyünk, Debrecen főterét és a Nagyerdőt mutatjuk be szintén angol nyelven, valamint ezen programok keretében a debreceni Déri múzeumban múzeumpedagógiai foglalkozásokon is részt veszünk. Áprilisban budapesti angol nyelvű buszos városnézésre visszük diákjainkat, majd ezt követően pályázatunk zárásaként az érdeklődő családtagokat a helyi Degenfeld kastélyba invitáljuk egy vetélkedővel egybekötött családi délutánra. Ezen programsorozatokról 2 perces kisfilmet készítünk, amit iskolánk májusi tehetségnapján mutatunk be a nagyközönség előtt, valamint a részvevő diákok által készített fotókból erre az alkalomra fotókiállítást is tervezünk.

 

Bar-angol-ó fotókönyv:

 

A képre kattintva a többi kép is megtekinthető.

 

Összefoglaló kisfilm:


 

 

Barangoltunk megyeszékhelyünkön: Híd a sár fölé – városunk Debrecen

  

A Nemzeti Tehetség Program Bar-angol-ó pályázatában résztvevő tanulókkal 2020. február 7-én múzeumpedagógiai foglalkozáson vettünk részt a Déri Múzeumban. A foglalkozás során Debrecen múltjával ismerkedhettek meg tanulóink. A foglalkozás végére a diákok meg tudták válaszolni a következő kérdéseket:

  • Miért volt Debrecen főterén „nagyhíd”, ha nincs is folyó?
  • Milyen volt Debrecen régen és ma, hogyan fejlődött a városkép az évszázadok alatt.
  • Hogyan változtak az utcanevek idők során?
  • Milyen veszélyek fenyegették a lakosságot a rég múlt időben?

 

Találkozhattak Debrecen címerképének szereplőivel a főnixmadárral, a báránnyal és a pálmafával. A foglalkozás végére kiderül ki lehetett teljes jogú polgári lakos díszoklevéllel.

 

A képre kattintva a többi kép is megtekinthető.


 

Debreceni barangolás és múzeumpedagógiai foglalkozás

A debreceni Nagyerdő

 

 

2020 március 12-én Debrecenben barangoltunk. Diákjaink már hetek óta készültek a nagy városnéző túrára, ahol ők voltak az idegenvezetők. Debrecen nevezetesebb épületeit angolul mutatták be, melyet a pályázat során beszerzett videókamerával és mikroporttal is rögzítettünk. Kis csapatunkhoz csatlakozott az Erasmus tanárasszisztens program keretében Csehországból iskolánkba érkezett Zuzanna Wildowa is, akit különösen érdekelt közeli nagyvárosunk bemutatása. Sétánkat a Nagyállomás környékén kezdtük, ahol először bemutattuk a Petőfi teret. Innen haladtunk a belváros irányába, meg-megállva az egyes műemlékeknél, nevezetességeknél. A belvárosból villamossal mentünk ki a Nagyerdőre, ahol piknikező egyetemistákat, igazi fiatalos, lendületes életvitelt láthattunk. Gyönyörködtünk az egyre tavasziasabb tájban, élveztük a meleg napsütést, és közben megtekintettük a Nagyerdő nevezetességeit, a debreceni Egyetemet, a Stadiont, az Aquatikumot, valamint a különleges fákat és növényeket.

Ebéd után érkeztünk meg a múzeumba, ahol élvezetes múzeumpedagógiai foglalkozásban volt részünk. Megismerkedhettünk a debreceni Nagyerdő történetével. Megtudtuk, hogy az erdő milyen megélhetési lehetőségeket biztosított a régi idők embereinek, illetve hogyan próbálták az erdőt fenntarthatóan kezelni a kor erdészei. Beszélgettünk az erdőt fenyegető veszélyekről és a védelméről. Megismerkedhettünk különböző növények terméseivel, amelyek olyan sokfélék, változatosak és különlegesek. Megtudtuk, hogy van közöttük ehető, van ami mérgező és van, amit csak az állatok esznek meg. Bemutatták nekünk a Nagyerdő madárvilágát is. Képet kaptunk a telelő és a vonuló madarakról

A tartalmas, bár egyben fárasztó kirándulás után élményekkel telve érkeztünk haza!

 


 

NTP-KNI-19 Bar-angol-ó pályázat

Budapesti kirándulás

 

 

A képre kattintva a többi kép is megtekinthető.

 

Bridges Of Budapest NTP Bar-angol-ó >>> PDF formátum

 

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának jóvoltából a téglási Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola Bar-angol-ó elnevezésű projektjével 1 millió forint vissza nem térítendő összegben részesült. A pályázat két koordinátora Kissné Lesnyák Beáta és Kiss Csilla Erika tanárnők, az informatikai háttérmunkákat és a technikai program megvalósítását Deák József kolléga segíti.

Az angol nyelven zajló honismereti programba 15 fő, jelenleg 7. osztályos két tanítási nyelvű tehetséggondozott diákot vontunk be. Célunk olyan komplex program biztosítása volt, melynek során diákjaink jobban megismerik térségük kulturális örökségeit, hagyományait, építészetét és teszik mindezt angol nyelven. A pályázat megvalósításához szükséges műszaki eszközök (videókamera és mikroport) a pályázat keretösszegéből kerültek beszerzésre.

A projekt 2020 januárjában indult, de zavartalan lebonyolításába sajnos beleszólt a pandémia. A karanténig két programelem megvalósítására kerülhetett sor: térségük megismerése céljából a debreceni Déri múzeumban két múzeumpedagógiai foglalkozásokon vettünk részt.  A foglalkozások során Debrecen múltjával, valamint a Nagyerdő faunájával és flórájával ismerkedhettek meg tanulóink.

 A foglalkozás végére a diákok megtudták a választ arra, hogy miért volt Debrecen főterén „nagyhíd”, ha nincs is folyó? Milyen volt Debrecen régen és ma, hogyan fejlődött a városkép az évszázadok alatt. Hogyan változtak az utcanevek az idők során, és hogy milyen veszélyek fenyegették a lakosságot a régmúlt időkben?

Az áprilisra tervezett budapesti városnézést sajnos el kellett halasztanunk szeptemberre, ám a program így is nagy élményekhez juttatott bennünket, tanárokat és diákokat egyaránt! Gyönyörű, napsütéses idővel kárpótolt bennünket a Mindenható, amikor hazánk lenyűgözően impozáns fővárosának nevezetességeit megtekintettük. Az idegenvezetés angol nyelven zajlott, melynek megértéséhez körülbelül középfokú szintű nyelvtudásra volt szüksége a tanulóknak. Büszkén mondhatjuk, hogy az idegenvezető rácsodálkozott diákjaink magas szintű nyelvtudására, tájékozottságára, illemtudó magaviseletére és kitartására.

Pályázatunk vállalásaként kisfilmeket forgatunk angol nyelven. A gyerekek bemutatták már Debrecen nevezetességeit angolul. A következő programelem kisvárosunk, Téglás bemutatása lesz. Filmet fogunk forgatni gyönyörűen felújított kastélyunkról is.

Pályázatuk zárásaként az érdeklődő családtagokat a helyi Dégenfeld kastélyba szeretnénk meginvitálni, egy vetélkedővel egybekötött családi délutánra, valamint intézményi szinten tehetségnapot is szeretnénk tartani. Egyelőre még nem tudjuk, mit hoz a vírushelyzet, de ha változtatnunk kell a programon, akkor a versenyt online felületen fogjuk teljesíteni. Elérhetővé szeretnénk tenni kisvárosunk polgárai számára a különböző programegységek alatt forgatott kisfilmeket, valamint a részvevő diákok által készített fotókat is, melyekből fotókiállítást  és fotókönyvet is tervezünk.

 


 

 

Az ősziszünetet megelőző napokban került sor pályázatunk következő programelemének a megvalósítására. A Tégláson való barangolást szintén angol nyelven kivitelezték tanulóink. Rövid kisfilm készült városunk legszebb részeinek, nevezetességeinek a bemutatásáról. A filmezést lázas készülődés előzte meg. Már hetekkel korábban megbeszéltük, hogy kinek mi lesz a feladata, mely látványosságot, vagy nevezetességet mutatja be.

Örömmel használtuk ismét a pályázat összegéből beszerzett videókamerát. Szerencsére megint szép, napsütéses őszi idő állt a rendelkezésünkre, bár egy kicsit borongósabb volt, mint budapesti kirándulásunkon. Sétánkat az általános iskola épületénél kezdtük, elgyalogoltunk a kastélyig, majd egy nagyobb kört leírva végigsétáltunk az egész városon. Megtekintettük templomainkat, közintézményeinket, újonnan megszépült parkajainkat! Valóban megcsodáltuk élhető kisvárosunkat, megállapítottuk, hogy milyen sokat változott, mennyit szépült az utóbbi időben!

A kamera okozta izgalmakat a főtéren az Szeretlek Téglás táblánál pihentük ki!

 

 


 

Virtuális látogatás a téglási Dégenfeld – Schonburg Kastélyban

 

 

A pandémia nagyon megnehezítette pályázatunk lebonyolítását. Az ősziszünet után digitális oktatásba kényszerült az egész iskolánk, azt követően pedig sok tanulónk betegedett meg.

Próbáltuk a kastélylátogatást a következő napokra betervezni, akkor pedig a pályázatban résztvevő 7.A osztályos tanulók kényszerültek karanténba, és ezzel párhuzamosan digitális tanrendbe. Sajnos az ezt követő napokban sem volt már lehetőségünk ellátogatni a kastélyba, mivel a járványügyi előírások megtiltották a csoportulásokat, valamint a vendéglátó ipari egységekben való látogatást is. Mivel városunk kastélya elsősorban esküvők, és rendezvények helyszíneként funkcionál, sajnos az előírások miatt nem volt számunkra megtekinthető, így a korábban eltervezett filmforgatást az iskola könyvtárában kellett megejtenünk.

A gyerekek korabeli ruhába öltöztek be, ezzel is próbáltuk közelebb hozni hozzájuk a régi idők jellegzetességeit, hagyományait, életvitelét. A filmforgatás előtt közösen elterveztük, hogy melyik tanuló kinek a „bőrébe” fog belebújni. Megjelenítettük Bek Pált és feleségét, Bárczay Annát, valamint négy leányukat, Annát, Amélia Karolinát, Anna Johannát és Paulina Zsuzsannát.

Szívből sajnáljuk, hogy nem forgathattuk le a kisfilmeket a kastélyban a róluk elnevezett termekben. Igyekeztünk a kastély és a régi éra hangulatát az interaktív táblára kivetített képekkel közelebb hozni.

Nem virtuális kastélylátogatás volt az eredeti tervünkben, de az élet felülírta eredeti elképzelésünket. A programelem megvalósításához szükségünk volt egyfajta kreativitásra és rugalmasságra. Itt szeretnénk megragadni a szót és megköszönni Sáreczki Gyula kollégánknak a segítőkészségét, hogy a ruhákat rendelkezésünkre bocsátotta a Valzer táncstúdió jóvoltából.

 


 

Digitális családi nap és interaktív vetélkedő

 

Redmenta feladat elérhető itt!>>> feladat

 

A pandémia következtében a Bar-angol-ó családi napunkat is virtuális térbe kellett költöztetnünk.

A pályázat megírásakor még az volt a tervünk, hogy a Dégenfeld-Schonburg kastély konferencia termében, csodálatos miliőben kerül megrendezésre az esemény. Sajnos a hatályba lépett intézkedések ezt nem tették lehetővé számunkra, így ismét a digitális térbe szorultunk.

Az interaktív vetélkedőt Kiss Csilla Erika kolléganőnk állította össze. Egy-egy ilyen digitális anyag elkészítése több órás munkát követel meg a pedagógustól, így nagyon köszönjük tanárnőnek kiemelkedő munkáját!

A verseny 2020. november 21-én szombaton 11:00 órakor kezdődött. A versenyző családoknak 60 perc időtartam állt a rendelkezésükre, hogy a Redmentában összeállított versenyfeladatsort megoldják.

Azt javasoltuk a családoknak, hogy lehetőség szerint laptopon vagy PC-n töltsék ki a feladatsort és a telefonokat az internetes böngészéshez használják. Pontszámazonosság esetén a hamarabb beküldő családok részesültek elsőbbségben.

A vetélkedő kérdései minden általunk bebarangolt helyre kiterjedtek, így találkozhattak a családok Budapesthez, Debrecenhez és Tégláshoz kapcsolódó kérdésekkel is. Nehezítette a versengést, hogy nem csak a mai modern, hanem a tanulók számára már letűnt, történelmi debreceni helyszíneket is be kellett azonosítaniuk a családoknak. Reméljük, hogy minden család nagyon élvezte a megmérettetést!

A vetélkedő nyertesei értékes jutalomban részesültnek! Az interaktív vetélkedő első helyezettje a Némeczki család lett. Szívből gratulálunk nekik, valamint a többi, helyezést elért családnak!

 

A vetélkedő első öt helyezettje szoros küzdelemben volt egymással, hiszen mind az öten 26 pontot értek el. Pontazonosság esetén győzött a gyorsaság, így őket aszerint rangsoroltuk!

Család neve

tanuló neve

elért pontszám

megoldás adott idő alatt

Némeczki család

Némeczki Zsolt

26 pont

25:04

Major család

Major Kristóf

26 pont

31:23

Kondor család

Kondor Csenge

26 pont

32:55

Suta család

Suta Annamária

26 pont

33:44

Varga család

Varga Balázs

26 pont

37:33

 


 

Tehetségnap iskolánkban


 

A képre kattintva a többi kép is megtekinthető.

 

2020. december 16-án megtartottuk - az egyébként minden tanévben megrendezésre kerülő -tehetségnapunkat. Ez alkalommal azonban a pandémiás helyzet nem engedte meg, hogy nagy publikum előtt tartsuk meg előadásunkat, mutassuk be az általunk lebonyolított pályázatokat, és gratulálhassunk tehetséges diákjainknak. Ez a tehetségnap a Bar-angol-ó pályázatunk zárása is volt egyben, így a közönség helyén a pályázatban résztvevő diákok ültek. Általános bevezetésként Szilágyiné Bodnár Erzsébet igazgatónő köszöntötte a résztvevőket a helyszínen, és a képernyők előtt egyaránt, hiszen a Tehetségnapról felvétel is készült, mely megtekinthető iskolánk honlapján.

Elsőként Szabó-Kiss Szabina tanárnő számolt be a grafika tehetséggondozás területén folyó munkáról. Számos pályázaton és versenyen vettek részt diákjaink az előző – és az idei tanévben egyaránt. Ezek a megmérettetések gyakran aktuális életeseményekhez kapcsolódnak, legyen az egészséges táplálkozás, vagy klíma változás, sokszor kötődik azonban a képi ábrázolás a gyermekek fantáziájához, így bábszínházak által előadott mesék, vagy zenei dallamok ihletik meg a kis művészpalántáinkat.

Ezt követően a matematikai tehetséggondozásról beszélt Rakóczi Anikó tanárnő. Elmondta, hogy intézményi szinten 67 fő kapcsolódott be a matematikai tehetséggondozásba, 39 alsó tagozatos és 28 felső tagozatos diák személyében. A matematikai szakkörökön kívül Robotika is működik iskolánkban, amelybe szintén szívesen kapcsolódnak be tanulóink. Számos versenyen vettek részt diákjaink az elmúlt tanévben, melynek kimeneti eredményei visszajelzést adnak gyerekeknek, szülőknek, tanároknak egyaránt. Két díjazott tanuló ezen a Tehetségnapon vehette át ajándékát, Kondor Csenge 7.a osztályos és Szabó Panna 4.a osztályos tanulók.

Végül, de nem utolsó sorban Kissné Lesnyák Beáta tanárnő számolt be az angol nyelvi tehetséggondozásról, az elmúlt tanév versenyeiről, megmérettetéseiről, a vírushelyzet okozta nehézségekről. Ehhez kapcsolódott Kiss Csilla Erika tanárnő összefoglalója a Bar-angol-ó pályázat programelemeiről, valamint annak hozadékáról, az élményekről pedig maguk a pályázatban résztvevő diákok számoltak be.

A gyerekeket meglepetés is várta. A Bar-angol-ó családi vetélkedő nyertesei ezen a tehetségnapon vehették át értékes ajándékaikat. Ám a többi diák sem maradt ajándék nélkül, mindenki egy fotóval és logóval ellátott bögrét kapott ajándékba, hogy mindig emlékezzen a pályázat során szerzett élményekre! A Tehetségnap során fotókiállítást is láthattunk, ezeket a fotókat a gyerekek készítették az élményprogramok során. A legjobb fotókból fotókönyv is készült, melyet mind a mai napig szívesen forgatunk pedagógusok és diákok egyaránt.

CSATOLT DOKUMENTUMOK