Let's take a CLIL L.E.A.P!
avagy Tegyünk egy CLIL lépést Portugáliában (is)!
Elérkezett az Erasmus + program keretén belül elindított módszertani pályázatunk első tanár-diák mobilitása, melynek helyszíne Portugália volt. 2017. február 19-én hat fős magyar delegáció indult a portugáliai Villa Real-ba, három diák,(Kolozsi Kíra, Murguly Janka és Hegedűs Bence) két pedagógus, (Kissné Lesnyák Beáta és Radóczné Aranyics Csilla) valamint a projekt gazdasági hátteréért felelős kollégánk (Kompár Zsuzsanna). A stratégiai partnerség célja az angol nyelv tanítása terén kialakítani olyan innovatív gyakorlatokat, melyekből nemcsak a partnerországok tanerői, hanem akár a világon más, angol nyelvet tanító pedagógusok is profitálhatnak. A módszer, mellyel kapcsolatban kooperálunk, elsősorban a két tanítási nyelvű programmal dolgozó iskolákban használt, elnevezése: tartalom alapú nyelvoktatás. Ez azt jelenti, hogy a tanított idegen nyelvet nemcsak önmagában, második idegen nyelvként tanulják a diákok, hanem olyan eszközként használják, mely bizonyos tartalmakat közvetít. Eszerint angol nyelven jutnak bizonyos információkhoz, új ismeretekhez, speciális szókincshez. Angol nyelven tanulnak egyes tantárgyakat, (mint ahogyan ezt a két tanítási nyelvű képzéseinkben is tesszük) vagy órarészletekbe ágyaznak a diákok számára új, angol nyelven közvetített információkat.
A program hátterét tehát módszertani feladatok adják. Szellemi végtermékekként óravázlatok, módszertani ötletbörze, valamint egy – a diákok által szerkesztett – CLIL magazin kerül majd a nemzetközi weblap felületére.
Az utazást hosszas előkészületek előzték meg. A két kísérő pedagógus felkészítette a diákokat az előzetes feladatokra: kisfilmet forgattak angolul, riportot készítettek egy híres magyar focistával, melyet angolra fordítottak, továbbá a diákoknak egy portugál nyelvet oktató kisfilm segítségével meg kellett tanulniuk jó néhány portugál szót és kifejezést, melyet a mobilitás során a portugál nyelvi workshopon használniuk is kellett.
A pedagógusok sem tétlenkedhettek, hiszen nekik is számos előzetes feladatot kellett teljesíteniük. Radóczné Aranyics Csilla angol nyelvű testnevelés óravázlatokat írt, és osztott meg a nemzetközi weboldalon, valamint a partnerországok által elküldött testnevelés órákat kipróbálta, és dokumentálta. Kissné Lesnyák Beáta, a projekt magyarországi koordinátora pedig biológia órát tartott angol nyelven a portugáliai kisdiákok számára.
A mobilitást hosszú és fárasztó utazás előzte meg. A diákokat nagyon kedves vendéglátó családok szállásolták el, akikkel angol nyelven kommunikáltak. Feladataink között leginkább az iskolai életben való részvétel, óralátogatások, workshopok, értekezletek és megbeszélések szerepeltek. Ottlétünk alatt három kirándulást tettünk. Megtekintettük a Douro folyó völgyét, ahol a híres portói bort termelik. Csodálatos természeti látványban volt részünk és a felnőttek megkóstolhatták a zamatos nedűket is. Ellátogattunk Portóba, a híres kikötővárosba, valamint Coimbrába is, ahol viszontláthattuk Delfina Zuzarte-t, iskolánk volt pedagógiai asszisztensét, aki négy évvel ezelőtt egy Comenius program keretén belül jutott el iskolánkba, és töltött el nálunk egy fél éves időtartamot.
Megannyi gazdag élményben volt részünk! Mégis, talán a legfontosabb hozadéka ennek a pályázatnak az volt, hogy tanár és diák egyaránt gyakorolhatta az angol nyelvet. Mint ahogyan ez a projekt is jelzi számunkra, mai világunkban elengedhetetlen az idegen nyelv tudása. Ha az ember járja a világot és meg tudja értetni magát benne, beigazolódni látszik a mondás: „Ahány nyelvet beszélsz, annyi ember vagy!"
Téglás, 2017-03-08.
Kissné Lesnyák Beáta
projekt koordinátor
A képre kattintva a többi kép is megtekinthető.