Let’s take a CLIL Leap! – Nemzetközi mobilitási hét Tégláson
Az Erasmus + program keretén belül nyertes 2016-2018 között megvalósítandó pályázatunk elérkezett harmadik tanár-diák mobilitásához, melyet 2017. szeptember 25.-29. között Tégláson rendeztünk meg.
A mobilitási előkészületek már jóval a tanév megkezdése előtt elkezdődtek. Számos szakmai, gyakorlati és szervezési feladat megvalósítására volt szükség, melyet mögött igen erős csapatmunka állt.
A harmadik nemzetközi projekt találkozóra négy ország (Csehország, Görögország, Portugália és Spanyolország) 11 tanára és 15 kisdiákja érkezett városunkba. A projekt középpontjában a CLIL módszer tanulása, tanítása és gyakorlása áll, mely a tartalomközpontú nyelvoktatás módszertana. Lényegében véve ezt az eljárást integráljuk be az angol nyelv tanításába, helyi szinten elsősorban a két tanítási nyelvű évfolyamokon használjuk, de a pályázat kapcsán képet kaptunk arról, hogyan lehet ezt a normál osztályok módszertanába is beintegrálni. Mind a diákoknak, mind pedig a tanároknak lehetőségük volt a módszer autentikus, életszerű helyzetekben való gyakorlására.
A külföldi diákok vendéglátó családoknál laktak, s ezáltal mind nekik, mind a vendéglátó diákoknak lehetőségük volt az angol nyelv gyakorlására, szocializálódásra, kulturális értékek felfedezésére, a nyelv realisztikus helyzetekben való alkalmazására. A téglási iskolában három napon keresztül a tanulásba is bekapcsolódtak a külföldi diákok. Részt vettek a magyar-, valamint a külföldi partnertanárok különböző óráin, újságíró szekcióban tevékenykedtek, valamint egy quiz vetélkedő keretein belül összemérhették Magyarországról és a magyar kultúráról szerzett ismereteiket. Igyekeztünk őket minél inkább bevonni iskolánk életébe, megismerhették a magyar virtust a táncházban, néptáncot tanulhattak, kalocsai motívummal ellátott nyakláncot készíthettek, sportnapon vehettek részt. A magyarországi mobilitást különféle kirándulásokkal is színesítettük, megismerhették Debrecent, ellátogathattak az Aquaticumba, a sátoraljaújhelyi Zemplén Kalandparkba, valamint a nyíregyházi Vadasparkba.
A tanárok ismereteit is számos újdonsággal igyekeztünk gyarapítani. Olyan workshopokon vehettek részt, ahol újabb szakmai tudást szerezhettek, megmutattuk nekik, hogyan használjuk intézményünkben az Easy-teach-en és az X-class-on alapuló új, innovatív módszereket. A Degenfeld-Schonburg kastély gyönyörű környezetében szakmai konferenciát szerveztünk számukra, egy neves meghívott előadó, Dr. Kovács Judit, (ELTE) mélyítette el a CLIL módszerrel kapcsolatos már meglévő tudásunkat és ismereteinket. A helyi angol szakos pedagógusok bemutató órákat, valamint workshopokat, tanár-továbbképzéseket szerveztek számukra, ahol számos módszertani ötlettel segítettük további munkájukat oktatásuk hatékonyságának növelése érdekében. Elmondhatjuk, hogy a projekt célja, a diákok szociális és érzelmi idegen nyelvi készségeinek a fejlesztése, a különböző tevékenységek és a szakmai konzultációk, tapasztalatcserék eredményei eddig rendkívül kielégítőek. Rájöttünk, hogy nagyszerű eredményeket tudunk kiaknázni a sokszínűségeinkből. Az idegen nyelv oktatása manapság a tanári szakma egyik legizgalmasabb kihívása. Európában általános tendencia mutatkozik abban az irányban, hogy egyre több erőfeszítést tesznek a nyelvtanulás terén. Ezért szeretnénk mi is, ha diákjaink egyre nagyobb lehetőségeket kaphatnának az idegen nyelvek tanulása terén. Ezenkívül a nyelvtanulást nem szabad elkülöníteni a gyakorlati felhasználástól, hiszen egy nyelv akkor éri el igazán a célját, ha kommunikálunk vele. Ezt teszi lehetővé számunkra a CLIL módszer, mely által kihasználjuk a nyelv és a konkrét tartalmak közötti kapcsolatokat, és végső célunk a tanulók nyelvi hatékonyságának a javítása.
Végül pedig minden kollégának, vendéglátó szülőnek, diáknak és egyéb, a mobilitási programban résztvevő személynek köszönetet szeretnénk mondani a nagyszabású projektben való önzetlen és segítőkész munkáért, és a lelkes részvételért. Nagy öröm számunkra azt látni, hogy a projektnek köszönhetően határainkon túli barátságok szövődtek, valamint összetartó közösségek alakultak ki.
Kissné Lesnyák Beáta
projekt koordinátor
A képre kattintva a többi kép is megtekinthető.