Tegyük láthatóvá a „láthatatlant”, megfoghatóvá a „megfoghatatlant” - legyen élmény a tudományt!
A Richter Gedeon Nyrt. Centenáriumi Alapítvány által biztosított pénzügyi keretből megvalósult természettudományos infrastruktúránk fejlesztésével több területen is fejlődést értünk el. Tovább fejlesztettük hiányos, vagy elavult eszközkészleteinket. Többek között beszerzésre került egy modern vegyszertároló szekrény. Így a kémia szertárunk már megfelel a jogszabály tűz- és balesetvédelmi előírásainak.
A megvásárolt tanulói molekula modelleket nagy érdeklődéssel vették kézbe diákjaink. Ezeket a hetedik évfolyamon a részecskék és atomok fogalmának kialakításához használtuk fel. A nyolcadik évfolyamon pedig a gyerekek számára is “megfoghatóvá” vált a kovalens molekulák fogalma. A tanítás-tanulás folyamatában nagy segítséget jelent, hogy a tanórákon ezeket az tárgyakat a diákok kezébe tudtuk adni és így saját maguk tapasztalhatták meg, fedezhették fel a molekulák térbeli alakjait. Lényegesen több lehetőségünk lett a tevékenység-központú stratégiák kialakítása. Tapasztalatunk szerint a vizuális intelligencia terület bevonásával tanulóink észrevehetően könnyebben mozogtak a kémiai kötések témakörében.
A tanórai demonstrációs kísérletek elvégzéséhez nagy segítséget jelent az is, hogy az elidősödött desztilláló és vízbontó készülékeinket le tudtuk cserélni egy-egy új darabra. Azonban a NAT 2020 tanmenetének megfelelően ezeket az eszközöket a második félévben fogjuk érdemben használni.
A fizikai demonstrációs készletek alkalmazásával diákjainkat hatékonyabban meg tudtuk szólítani és észrevétlenül vontuk be őket az ok-okozati összefüggések keresésébe. Saját maguk kísérleteztek és vontak le következtetéseket a felhajtó erő törvényszerűségeit illetően. A „láthatatlan” fehér fény a szemük előtt bomlott szét a szivárvány színeire. Ezzel az élményalapú gyakorlat orientált megközelítéssel a kezdetben érdektelen és alul motivált gyerekek is örömmel kapcsolódtak be a munkába.
Az új modelleket az integrációs pedagógiai program keretén belül pedagógusaink az egyéni fejlesztésű órákon is használják. Visszajelzések alapján a sajátos nevelési igényű, illetve beilleszkedési és tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek számára ezek az eszközök nemcsak a megértést segítették elő, hanem a motivációban is fontos szerepet kaptak.
Az említett hatásokon kívül a továbbtanulási mutatók javulását még várjuk. Debrecen közelsége miatt a kémia szakirányú továbbtanulással egy egész életpálya kialakításában segíthetjük diákjainkat. A debreceni vegyipari irányú technikumok és egyetemi képzések után a városban való munkahelyi elhelyezkedés reális perspektíva lehet számukra. Ezért is fontos, hogy minden lehetséges módszerrel felkeltsük a gyerekek kémia, természettudomány iránti érdeklődését, és megmutassuk nekik az így szerzett tudásuk gyakorlati hasznát is. Mivel a továbbtanulással kapcsolatban hivatalos mutatók még nem állnak rendelkezésünkre, ezért egy belső felmérést készítettünk a nyolcadikosok körében. Saját bevallásuk szerint 10 fő tervezi, hogy továbbtanulása során a debreceni vegyipari technikumot fogja első helyen megjelölni.
Végezetül szeretnénk hálás köszönetünket kifejezni az alapítvány nagyvonalú támogatásáért. Az alkalmazott eszközök és lehetőségek teret biztosítanak arra, hogy immár valódi élménypedagógiával közvetítsük a természettudományos tárgyakat diákjaink felé. Ezzel azt reméljük, hogy pedagógusaink kaput tudnak nyitnak az ilyen irányú életpályák felé.